Matkakortinlukijan käytettävyys

Äiti, kaksi lasta ja isovanhemmat aikoivat linja-autolla Vallilasta keskustaan. Kaksi nuorinta sukupolvea nousivat vaunuineen bussiin keskiovesta. Isovanhemmat lähestyivät kuljettajaa ja matkakortinlukijaa etuoven kautta. Isoäiti vilautti korttiaan lukijalle ja painoi kolmosnappia.

Kuljettaja: “Oliko herrasväki matkalla Keravalle tai Kirkkonummelle?”
Isoäiti: “Olenpa minä tyhmä kun en osaa tätäkään käyttää”.

Todellisuudessa syytteet tyhmyydestä tulisi kohdistaa lukulaitteen suunnittelijaan eikä isoäitiin. Mitä nappuloiden merkit 0, 1, 2, 3 ja L tarkoittavat? Mitä tekemistä numeroilla on kunnista muodostuvien alueiden kanssa? Kävisivätkö kirjaimet? Matkan maksamisen kontekstissa numerot ovat käytössä matkustajien lukumäärässä ja matkan hinnnassa. Onnistuneessa suunnitteluprosessissa tällaiset asiat olisi huomiotu.

This entry was posted in Mielipidekirjoitukset ja kelat and tagged . Bookmark the permalink.