War on shit

Tuotekehityksen taakka

Tuotekehityksen taakka

Jostain syystä rakennus- ja remppauspeukaloni ei ole koskaan sijainnut tarpeeksi kaukana kämmeneni keskiosasta. Ehkä junnuvuosien kuvottava assosiaatioketju: rakentelu → mopot ja autot → pilottitakkeihin pukeutuvat röökinimijät → rasismi, sai minut pysymään liian kaukana työkaluista. Lisäksi MacBookit ovat mielestäni jossain määrin (valitettavasti) anastaneet autotallin paikan modernin miehen elämässä.

Viime vuosina Design Factory -rakentelun myötä uutta kipinää on kuitenkin havaittavissa. Kodin aikaansaannosten edellytyksenä on tietenkin tarvittavat välineet. Viime viikonloppuna hankintavuoroon tuli porakone. Ystävä Clas Ohlson tarjosi kahta tarpeen täyttävää vempainta (kuvassa).

Mikä herkullinen tilanne! Ostaako tuplahintainen pitkäjänteisen tuotekehityksen tulos vaiko halpa kopio? Oikein! Syitä keksii nopeasti ainakin kolme:

  1. Tuotekehityksen tukeminen
  2. Varastamisen boikotointi
  3. Siirtyminen ostosten määrästä ostosten laatuun

War on shit on nyt julistettu! Eiköhän harkita tarkemmin toimiamme, pohdita niiden syitä ja seurauksia. Ei enää IKEA:n Knappa-lamppuja, Hjördis-kankaita, Tiimarin Deco-maljoja, Merirosvolahden leffoja…

This entry was posted in Mielipidekirjoitukset and tagged , , . Bookmark the permalink.

11 Responses to War on shit

  1. isot peukut Svante hyvistä valinnoista! Varsinkin, että et lähtenyt Karjaan(=Karis, Finlands Paris) mopojengeihin! 😀

  2. Höpsis!Siinä tapauksessa voit laittaa tililleni fyrkkaa joka kerran, kun vain vilkaisetkaan vaikkapa Kampin kolmion rakennuksia, joitten piirtämiseen osallistuin. Tuo copyrightshitti on mennyt ihan överiksi. Vaadin myös, että tuo suomalaisnen insinööri, joka keksi sms-viestit, saa jokaisesta lähetetystä viestistä sentin.Eläköön copyWRONG! Kopionti kunniaan!

  3. Christer, heitä tilinumero ja kohteiden katuosoitteet! 🙂 Totta! Tässä on ristiriita. Olen erittäin vannoutunut open source -meiningin kannattaja. Asioita ja ideoita tulee voida jatkokehittää ja jalostaa. Muuten pyörä joudutaan keksiä 7 miljardia kertaa. Pitääkin päästä tilanteeseen, jossa ei tarvitse varastaa. Kirjoituksen fokus on ennen kaikkea kulutuskamassa. Itse en kehtaisi esiintyä Hjördis-kankaan "designerina" tai kuvassa esiintyvän sinivihreän akkuporakoneen "tuotekehityspäällikkönä". Vähemmän ja laatua!

  4. Oula Antere says:

    Entä jos haluan tukea Ikean suurinta innovaatiota ja tuotekehityksen tulosta, eli koko huonekalualan toimintamallien mullistamista?!

    • Svante says:

      Oula, toi on kyllä ihan hyvä pointti, mutta jotenkin toivoisin tietyä sustainabilityä tohon toimintamalliin ennen kuin lähden moista tukemaan.

    • Vedetäänpä vielä tällanen ajatusleikki:
      Missä arvelet IKEAsta tänään ostetun keskimääräistuotteen olevan 10 vuoden päästä? Entä Arabiakeskuksesta poistetun?

  5. Välillä on vaikea erottaa pitkäjänteisen tuotekehityksen tulosta pitkäjänteisen brändäyksen tuloksesta. Nuokin kaksi poraa saattaa tulla samalta liukuhihnalta.

    • Svante says:

      Faktaa taas, Tuomo. Luulisin Mustan & Sakeuttimen käyttäneen vähän enemmän cashmoneytä molemmilla aloilla.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *