Parit hyvät lounas-, lenkki- ja toimistokeskustelut, mediassa esiintyvä haloo Google- ja Facebook-käyttäjän yksityisyydestä sekä semanttisen webin tentti saivat pohtimaan otsikon asioita. Suomen Kuvalehden artikkelissa kauhisteltiin iso-G:n haaliman käyttäjätiedon määrää ja syvyyttä. The Guardianin blogissa puolestaan ollaan huolestuneita Facebookkaajien käyttäjätiedon kohtalosta ja The New York Times mussuttaa Facebookin yksityisyyssuojavalikon monimutkaisuudesta (=monipuolisuus).
Pieni vainoharhaisuus on ihan OK, mutta mikä on pahinta mitä Google ja Facebook voivat käyttäjätiedolla tehdä? Tarjota käyttäjää kiinnostavia mainoksia massamainosten sijaan? Apua! Jos kiinnostavat mainokset pelottavat, on varmasti parasta pysyä kokonaan ww-verkon ulkopuolella.
Minua ei pelota. Itse asiassa haluaisin, että kaikki Svantea koskeva data koottaisiin yhteen ja datan perusteella luotaisiin viiltävä ja kattava analyysi siitä, millainen Svante Suominen syvimmiltään on. Facebook, Google ja kumppanit ovat vaivihkaa johtaneet ihmiskunnan sosiaalisuuden vallankumoukseen. Seinä, sijainnit, fanitukset, statuspäivitykset ja valokuvatägäykset tapahtuvat kaikki samalla Goffmanin näyttämöllä, samalle jättimäiselle yleisölle. Tervetuloa julkiselle backstagelleni (S/F/G)! Analysoikaa!
Loppukevennys: http://youropenbook.org/