Äiti, kaksi lasta ja isovanhemmat aikoivat linja-autolla Vallilasta keskustaan. Kaksi nuorinta sukupolvea nousivat vaunuineen bussiin keskiovesta. Isovanhemmat lähestyivät kuljettajaa ja matkakortinlukijaa etuoven kautta. Isoäiti vilautti korttiaan lukijalle ja painoi kolmosnappia.
Kuljettaja: “Oliko herrasväki matkalla Keravalle tai Kirkkonummelle?”
Isoäiti: “Olenpa minä tyhmä kun en osaa tätäkään käyttää”.
Todellisuudessa syytteet tyhmyydestä tulisi kohdistaa lukulaitteen suunnittelijaan eikä isoäitiin. Mitä nappuloiden merkit 0, 1, 2, 3 ja L tarkoittavat? Mitä tekemistä numeroilla on kunnista muodostuvien alueiden kanssa? Kävisivätkö kirjaimet? Matkan maksamisen kontekstissa numerot ovat käytössä matkustajien lukumäärässä ja matkan hinnnassa. Onnistuneessa suunnitteluprosessissa tällaiset asiat olisi huomiotu.